handdator

Visa fullständig version : Allmän bannerhjälp

Sidor : 1 [2]

sQCCPW
2007-12-02, 23:52
Joo , jag vet ändrade till image ready för att kolla om det blev ngn skillnad... Men har provat i PS också.. Men det blir bara såhär..:

http://www.days.nu/forum/attachment.php?attachmentid=1980&stc=1&d=1196635884

Ska de va så , eller är det fel ?

Paks
2007-12-02, 23:54
Jag vet inte riktigt vad det är du har gjort mer än öppnat bilderna och tryckt på Channels istället för Layer.

Ariet
2007-12-03, 00:06
Joo , jag vet ändrade till image ready för att kolla om det blev ngn skillnad... Men har provat i PS också.. Men det blir bara såhär..:

http://www.days.nu/forum/attachment.php?attachmentid=1980&stc=1&d=1196635884

Ska de va så , eller är det fel ?

Jag kan visa hur du ska göra via msn ifall du vill :)?

sQCCPW
2007-12-03, 00:23
Jag kan visa hur du ska göra via msn ifall du vill :)?

Okej.. Men adda mej: Gaggaaa@hotm...... loggar in efter skolan runt 15 imorn :)

Danii
2007-12-10, 17:53
Någon som vet hur man gör ett hjärta som inte är fyllt alltså det är en rum runt en bild. :)

DaysHannah
2007-12-13, 17:29
Hej vart kan man hitta Days bilder? Hittar ej bilder på google som är bra :(

Paks
2007-12-13, 18:04
http://www.salemcouples.com/gallery (medlem måste du vara)
Här på Days kolla i Allmänt Days snack o Days Spoilers.

Sök på skådespelarna.

Lumiforever
2007-12-14, 10:21
Hur förminskar man en banner??gjorde en banner på my bannermaker.com
men den e tydligen förstor...har inget program att förminska den lite...:(
nån som kan hjälpa mig??

DaysHannah
2007-12-15, 10:08
Var hittar man coola bakgrunder då? Har bara Paint hittar, inte den andra bildsaken på datorn.

Lumiforever
2007-12-17, 15:02
Hur förminskar man en banner??gjorde en banner på my bannermaker.com
men den e tydligen förstor...har inget program att förminska den lite...:(
nån som kan hjälpa mig??
Nån som vet hur man gör?+vill andvända min första egna banner...men den e förstor...:(

sQCCPW
2007-12-17, 15:21
Nån som vet hur man gör?+vill andvända min första egna banner...men den e förstor...:(

Du typ högerklickar på den blåa kanten så kommer det upp typ 3 olika som man kan välja så tar du image size och sen t.ex 550 x 180 :)

Lumiforever
2007-12-17, 16:15
Du typ högerklickar på den blåa kanten så kommer det upp typ 3 olika som man kan välja så tar du image size och sen t.ex 550 x 180 :)
Ok,:)Tackar..ska testa då:)...

sQCCPW
2007-12-20, 00:15
Hur får man in en Texture som man hittat på ngt sida så man kan använda den ? :o

Paks
2007-12-20, 00:17
Jag brukar spara texturen i min bildmapp sedan gå in i photoshop och öppna den som en vanlig bild. Sedan drag jag in den i det jag håller på med.

lusi
2007-12-20, 09:23
Hur får man in en Texture som man hittat på ngt sida så man kan använda den ? :o

Jag brukar spara texturen i min bildmapp sedan gå in i photoshop och öppna den som en vanlig bild. Sedan drag jag in den i det jag håller på med.
Om du ska använda flera texturer och du inte vill ha en massa bilder öppna, kan du öppna texturbilden, gå in under Edit/Redigera? och klicka på Define pattern/Ange mönster? Då lagras mönstret från texturbilden i mappen pattern/mönster så du kan använda det om och om igen utan att behöva öppna flera texturbilder varje gång....
...sen när du ska använda texturen t ex i en markerad ruta, klickar du bara på Edit.. fill/fyll...välj pattern/mönster och... där ligger din laddade textur färdig att använda...

ok... kanske inte världens bästa på att förklara, men tycker det är smidigt att göra så här. Alla /? beror på att jag inte vet vad som står i de svenska PS versionerna!

Days__Fan
2007-12-21, 16:11
Hej

jag har hittat brush http://shiranui.deviantart.com/art/Flower-Brush-3-Announcement-33931732
Hur sparar jag den?
När jag laddar ner den går det sedan inte att öppna
Hur sparar man den i ps?

Michelle
2007-12-21, 16:45
Jag skulle behöva lite hjälp, tack!Hur gör jag när jag vill sätta in en banner på min profil?

Tack på förhand!;)

-Lovisaa-
2007-12-21, 16:46
när du laddat ner den måste du ibland packa upp filen med tex WinZip eller RAR.
När du gjort det kommer en ikon som är blå & vit. Du går in i PS, öppnar penelväljaren, du vet där alla dina penslar är. Sedan trycker du på den lilla pilen uppe i högra hörnet (rullgardin meny fälls ned), och väljer Läs in penslar...
Sedan letar du upp den filen du ladadde ner. :P

Inte så bra förklaring, fråga om du intefattar så ska jag föröska vara tydligare. :P

-Lovisaa-
2007-12-21, 16:52
Om du vill ha en banneri i din sugnatur går du först in i kontrollpanelen. Till vänster finns det en meny, välj "Redigera min signatur". Sedan kan du trycka på bläddra och välja den du vill ha om du har en sparad på datorn. Annars kan du ladda upp en på tex Photobucket, www.photobucket.com (http://www.photobucket.com) och sedan välja DIRECT LINK kode och klistra in i rutan där det står " Alternativ 1"..

Sägtill om du inte förstår. :P

sQCCPW
2007-12-22, 17:28
När jag ska dublicera (http://www.days.nu/forum/showthread.php?t=1545&highlight=Sn%F6iga+Banners) så kmr inte den "rutan" upp.. Den har gjort d på mina andra datorer men inte på den här..? fattar inte vaad som är fel, kan ngn hjälpa mig ? :)

Lumiforever
2008-01-08, 10:19
Jag gjorde en banner i PS men det funkar inte att spara den i jpeg :S..
nån som vet hur man kan spara den så man kan ladda upp den här o sen på photobucket??

anna-karin
2008-01-08, 10:37
Hur gjorde du din banner i det där andra programmet. Gjorde en sådan jag med men fick de tinte att glittra när jag hade sparat den.Undrar

Lumiforever
2008-01-08, 11:43
Hur gjorde du din banner i det där andra programmet. Gjorde en sådan jag med men fick de tinte att glittra när jag hade sparat den.Undrar
Gjorde du en banner på my banner maker.com??:rolleyes:jag valde då först en bild sen effecter o glitter sen klicka jag på save..sen laddade jag upp den på photobucket o då funkade den att glittra...:rolleyes:Har du gjort så med??:rolleyes:

anna-karin
2008-01-08, 12:06
Ja jag har gjort precis det men så fort jag hade sparat den med glitter fungerade inte det. Nåja man får prova igen och igen eller hur. men du lyckades få en mycket fin banner du.

Paks
2008-01-08, 12:48
kolla att den är sparad i .gif och inte .jpeg för det funkar inte med .jpeg

Lumiforever
2008-01-08, 14:38
kolla att den är sparad i .gif och inte .jpeg för det funkar inte med .jpeg
Ok Tack,Ska kolla då om den e sparad i gif..Fanns så konstiga filler som jag inte kände igen..men ska kolla o se om det finns gif på PS för mac då:D..tack för hjälpen

Ja jag har gjort precis det men så fort jag hade sparat den med glitter fungerade inte det. Nåja man får prova igen och igen eller hur. men du lyckades få en mycket fin banner du.
Hmm,Ja då vet jag inte vad det e för fel..kom ihåg att mitt glitter inte funkade engång då när jag hade min nuvarande banner,men efter jag fick hjälp av Luci att minska den så glittrade den sen:rolleyes:...
Tack så mkt:)..den scenen e från när de delade säng inne hos lucas förra året i våra avsnitt..:p

Lumiforever
2008-01-08, 16:45
det finns inget sånt förmat på min mac när jag ska spara bannern från photoshop..man kan inte välja nåt av de som photobucket godkänner..:(

bannern ska finnas här ifall nån kan hjälpa mig:rolleyes:
http://www.sendspace.com/file/fil0wy

Ammeh
2008-01-13, 19:12
Hej
jag är ny med photo shop å jag åndrar om någon kan skicka sidor eller något som kan hjälpa ;)

lusi
2008-01-13, 21:49
Hallihallå!!
Vet att jag svarar sent, men har varit borta...och och du kanske är fullärd i hur man gör glitter, men eftersom jag älskar att göra animerade gifar (MÄRKS DET?) så måste jag berätta hur jag gör:
...har själv en urgammal version av PS, och det funkade inte på testversionen jag laddade ner av cs3, men på min gamla (håll i er) 6.0a kan man:
a.öppna bild +
b.gå in under file/arkiv+
c.jump to/(gå till?)+
adobe image ready.
Då öppas ett nytt program där du kan göra glitter och blinka och vad du önskar göra (fråga igen om hjälp behövs i det programmet). Sen sparar du bara den animation du gjort under file/arkiv: save optimized as/spara optimerad! Blir då automatiskt en animerad gif! Som Paks sa Gif är formatet!

Lumiforever
2008-01-14, 10:32
Hallihallå!!
Vet att jag svarar sent, men har varit borta...och och du kanske är fullärd i hur man gör glitter, men eftersom jag älskar att göra animerade gifar (MÄRKS DET?) så måste jag berätta hur jag gör:
...har själv en urgammal version av PS, och det funkade inte på testversionen jag laddade ner av cs3, men på min gamla (håll i er) 6.0a kan man:
a.öppna bild +
b.gå in under file/arkiv+
c.jump to/(gå till?)+
adobe image ready.
Då öppas ett nytt program där du kan göra glitter och blinka och vad du önskar göra (fråga igen om hjälp behövs i det programmet). Sen sparar du bara den animation du gjort under file/arkiv: save optimized as/spara optimerad! Blir då automatiskt en animerad gif! Som Paks sa Gif är formatet!
Så om man har en provverison av ps så kan man inte spara det till gif då???för det e just det jag inte kan göra med min provverison när jag ska göra banners..men när man tar bara ett vanligt kort o skriver text på det så funkar det att spara det i gif eler jpeg:rolleyes:

lusi
2008-01-14, 11:08
Så om man har en provverison av ps så kan man inte spara det till gif då???för det e just det jag inte kan göra med min provverison när jag ska göra banners..men när man tar bara ett vanligt kort o skriver text på det så funkar det att spara det i gif eler jpeg:rolleyes:
Jo då! Du ska alltid kunna spara som gif. Men nu har jag avinstallerat min provversion så jag kan inte kolla samtidigt, men om du har bilden öppen och går in under arkiv och väljer spara som/save as, så skapar du därmed en kopia och kan välja under rullisten att spara den i gif-format. Det som var klurigt i den Cs3 testversionen var hur man la in animation/rörelse i "Gifen", hittade ingen motsvarighet till Image Ready. Jag kom själv inte på det och använder därför min gamla PS, men kanske ngn annan vet:confused:??

Lumiforever
2008-01-14, 11:25
Jo då! Du ska alltid kunna spara som gif. Men nu har jag avinstallerat min provversion så jag kan inte kolla samtidigt, men om du har bilden öppen och går in under arkiv och väljer spara som/save as, så skapar du därmed en kopia och kan välja under rullisten att spara den i gif-format. Det som var klurigt i den Cs3 testversionen var hur man la in animation/rörelse i "Gifen", hittade ingen motsvarighet till Image Ready. Jag kom själv inte på det och använder därför min gamla PS, men kanske ngn annan vet:confused:??
Ok,Det e så jag gör,men det finns ingen fil att välja som heter gif tyvärr:(
för mig så kan jag bara välja
tiff,o andra konstiga filer..men inte gif:confused: o dessa filer jag bara kan välja godkänns inte av photobucket eller nåt:(

lusi
2008-01-14, 11:37
Ok,Det e så jag gör,men det finns ingen fil att välja som heter gif tyvärr:(
för mig så kan jag bara välja
tiff,o andra konstiga filer..men inte gif:confused: o dessa filer jag bara kan välja godkänns inte av photobucket eller nåt:(
Ok! Knepigt....men du sa att du kunde skapa ett kort och skriva på och sen spara som gif? Försök med att göra ett sånt kort och sedan håll ner och dra över din bild med pekaren till det kortet....funkar det då? Kom just på...kan nog kanske vara ngn färginställning som strular förresten....öppna bilden...gå in under Image... välj mode och ställ in bilden i RGB color. Hoppas det funkar!

Lumiforever
2008-01-14, 13:55
Ok! Knepigt....men du sa att du kunde skapa ett kort och skriva på och sen spara som gif? Försök med att göra ett sånt kort och sedan håll ner och dra över din bild med pekaren till det kortet....funkar det då? Kom just på...kan nog kanske vara ngn färginställning som strular förresten....öppna bilden...gå in under Image... välj mode och ställ in bilden i RGB color. Hoppas det funkar!
Tror att det e inställt på RGB color...(skickade en kopia på hur de ser ut när jag ska spara i ett PM till dig.. )

Paks
2008-01-19, 17:03
"Add layer mask"? Är det någon som fattar den funktionen?

Love_Kate
2008-01-30, 17:07
Jag har också en fråga. Hur kan man skapa egna Url-adresser till sina egna banners och avatar?

realking
2008-01-30, 17:10
Man kan skapa ett konto på tex www.photobucket.com (http://www.photobucket.com) och ladda upp bannern och avataren där så får man adresser

Lumiforever
2008-01-30, 17:13
Hur gör man för att ta bort bakrunden på själva bilden så man bara andvänder själva bilden utanbakrunden..tex som det e på "kaman bannern" här ovan??o som det e på realkings bope banner??

Paks
2008-01-30, 20:48
En del bilder kommer ju med en enkel färgbakgrund så ibland behöver man bara smälta ihop bilderna så ser det ut som på Realkingsbanner. Annars kan man använda ngt som i PS heter "Magic Wand" för att ta bort bakgrunden.

Lumiforever
2008-01-30, 20:56
En del bilder kommer ju med en enkel färgbakgrund så ibland behöver man bara smälta ihop bilderna så ser det ut som på Realkingsbanner. Annars kan man använda ngt som i PS heter "Magic Wand" för att ta bort bakgrunden.
Magic wand e det "trollspöt?"
Hur smäller man ihop bilderna då??:rolleyes:
tack för hjälpen iaf :)!

Paks
2008-01-30, 21:01
aa trollspöet, går även o använda suddgummit.

Lumiforever
2008-01-31, 07:44
aa trollspöet, går även o använda suddgummit.

Tackar!!
När jag har andvänt trollspöet så har nästan hela bilden makerats på nåt konstigt sätt-tex när jag skulle klicka på backrunden vid sami så blev den makerad medans Lucas blev helt makerad.....

Paks
2008-01-31, 10:27
Mmm det kan hända då får man använda suddgummit o sudda bort invid kanten där bakgrunden går ihop m Lucas.

Lumiforever
2008-01-31, 12:04
Mmm det kan hända då får man använda suddgummit o sudda bort invid kanten där bakgrunden går ihop m Lucas.
Okej,Tack för hjälpen...ska testa igen o se om det funkar :)

Paks
2008-03-17, 16:30
Var någonstans i PS7 kan man ta bort röda ögon?

-Lovisaa-
2008-05-25, 12:43
Jag kan inte öppna PNG filer i CS3.. någon som vet varför?

DaysHannah
2008-06-15, 16:41
Hej, var hittar man days bilder förutom google på days karaktärer? Har svårt att hitta på google till banners och avatars?

Tess
2008-06-15, 16:47
Hej, var hittar man days bilder förutom google på days karaktärer? Har svårt att hitta på google till banners och avatars?

Här finns det bilder:
http://www.days-sites.com/

Paks
2008-06-15, 17:18

Du kan även bli medlem här (http://www.thecelebritycity.com) och hitta allt från LQ-HQ bilder på Daysfolk

Lumiforever
2008-09-20, 13:23
Hur gör man en linkbanner??

AnneP
2008-09-20, 13:52
Hur gör man en linkbanner??

Vad menar du med linkbanner? Om du menar att det ska vara en klickbar bild (banner) som länkar dig till en annan sida, så måste du html koda. Eller om dom har den tjänsten på denna sidan.

AnneP
2008-09-20, 13:58
Tackar!!
När jag har andvänt trollspöet så har nästan hela bilden makerats på nåt konstigt sätt-tex när jag skulle klicka på backrunden vid sami så blev den makerad medans Lucas blev helt makerad.....

Om du har contiguos uppe på panelen markerad så markeras bara det du klickar i, om du däremot har den avmarkerad så markeras allt i bilden som har samma färg. Sen kan du ändra toleransen också uppe i panelen.

Lumiforever
2008-09-20, 14:03
Vad menar du med linkbanner? Om du menar att det ska vara en klickbar bild (banner) som länkar dig till en annan sida, så måste du html koda. Eller om dom har den tjänsten på denna sidan.
Ja en bild som som man klickar på som länkar till en annan sida...för jag ville ha en som länkar till mina sidor så jag kan ha dem å NBC board(där har dom den tjänsten)Skulle vilja göra några sånna...:rolleyes:

Om du har contiguos uppe på panelen markerad så markeras bara det du klickar i, om du däremot har den avmarkerad så markeras allt i bilden som har samma färg. Sen kan du ändra toleransen också uppe i panelen.
Ok Tackar ska testa o se om det blir bättre:D Har annars ändrar från 32 till 12 eller 22 ibland när jag andvänt trollspöet eller magiska suddet men ska testa det du sa:) Tack för hjälpen

AnneP
2008-09-20, 14:16
Ja en bild som som man klickar på som länkar till en annan sida...för jag ville ha en som länkar till mina sidor så jag kan ha dem å NBC board(där har dom den tjänsten)Skulle vilja göra några sånna...:rolleyes:

Ok Tackar ska testa o se om det blir bättre:D Har annars ändrar från 32 till 12 eller 22 ibland när jag andvänt trollspöet eller magiska suddet men ska testa det du sa:) Tack för hjälpen

Jag kan länka bilder på mina egna hemsidor som jag gjort, men inte den här för här har jag inte tillgång till kodningen. Men maila Andreas som har hand om den här sidan och fråga honom hur du ska göra.

Om du ska ta bort bakgrunden på en bild finns det många sätt du kan göra det på, du kan även använda snabbmask eller polygonal lasso. Jag brukar använda en blandning av allt. Beroende på hur bakgrunden ser ut.

Lumiforever
2008-09-20, 14:48
Jag kan länka bilder på mina egna hemsidor som jag gjort, men inte den här för här har jag inte tillgång till kodningen. Men maila Andreas som har hand om den här sidan och fråga honom hur du ska göra.

Om du ska ta bort bakgrunden på en bild finns det många sätt du kan göra det på, du kan även använda snabbmask eller polygonal lasso. Jag brukar använda en blandning av allt. Beroende på hur bakgrunden ser ut.
Ok,då förstår jag,vet du hur man länkar för proboards??
Ok,det ska jag göra...:)Tack för hjälpen

Tycker det e svårast att ta bort bakrunder där det e mkt runt om krin mkt olika färger o så..tex en på alison så finns det både träd blommor texter m.m(tror det e från nån fan event eller nåt) dom tycker jag e svårast att ta bort bakrunden p¨än de med enfärgade...

förstår inte hur man gör me lassot..för när jag testade det sist så blev typ allt borta..skulle ta bort runt om men istället följde huvudet med:p

AnneP
2008-09-20, 17:17
När du har markerat med lassot så har du ju markerat själva bilden, då måste du gå upp i listen och klicka på inverse under rubriken select. Då är området kring bilden markerat istället. Sen är det bara att trycka på delete. Är där många färger är det lättast att använda lassot eller Quick mask. Vill du ha hjälp att ta bort en bakgrund skicka den till mig så tar jag bort den, om du vill?

Lumiforever
2008-09-21, 17:24
När du har markerat med lassot så har du ju markerat själva bilden, då måste du gå upp i listen och klicka på inverse under rubriken select. Då är området kring bilden markerat istället. Sen är det bara att trycka på delete. Är där många färger är det lättast att använda lassot eller Quick mask. Vill du ha hjälp att ta bort en bakgrund skicka den till mig så tar jag bort den, om du vill?
Tackar så mkt för hjälpen ska testa o göra det där med quick maskt med:)
Trode först att man kunde bara markera tex personerna som e med på bilden för o sen lägga in en annan bakrund..men det var ju inte så;)...

TackAR det är snällt,ska göra det näsa gång jag har en bild jag har problem med.:)

DaysHannah
2008-09-21, 17:43
Hej, någon som vet hur man får bilden mer starkare i färg?

My_Days
2008-09-21, 17:44
Hej, någon som vet hur man får bilden mer starkare i färg?

Man kan göra det med ett nytt selective color lager tex :)

Lumiforever
2008-09-24, 12:01
Hur fungerar dessa rollover stilarna??när jag andvänder dem so delas bannern in i olika bitar..o sen finns det en mapp på datan med varje bit av bannern sen efteråt :confused: trode man kunde andvända rolloverstilar till texterna:rolleyes:

AnneP
2008-09-24, 20:16
Jag har kopierat förklaringen från Webdesignskolan.

Du har sett det på många websidor, när du för muspekaren över en menyknapp, text eller bild så händer något med utseendet på knappen. Den byter färg, ger ifrån sig ett ljud eller rör sig. Effekten kallas "Rollover" och består egentligen av två eller flera bilder som byts ut vid olika "mushändelser" som tex OnMouseOver, OnMouseOut, OnMouseDown, OnMouseRelease och styrs av ett Javascript i HTML-koden.

Det används alltså på menyknappar. Det finns på andra menyraden på denna sidan, Kontrollpanelen, Bloggar osv. som ändrar utseende när du för musen över knapparna. Jag vet inte om detta gav dig svar på din fråga, annars är det bara att fråga vidare, alltid är det någon som vet.

Lumiforever
2008-09-24, 21:49
Tack för beskrivningen,men vet inte om jag förstog det där riktigt...:o verkar iaf vara väldigt svårt det där med rollover...trodde man kunde andvända de färgerna som vanliga stilar...:rolleyes:

Tess
2008-10-26, 19:31
Detta är kanske en dum fråga, men hur kan man lägga in nya teckensnitt, eller vad det heter, i Photoshop? :o

RemiForever
2008-10-26, 19:44
Detta är kanske en dum fråga, men hur kan man lägga in nya teckensnitt, eller vad det heter, i Photoshop? :o

På min photoshop så läggs de nya automatiskt, när jag installerat ett teckensnitt:), så de ska nog komma dit automatiskt då du installerar de!

AnneP
2008-10-26, 19:44
Du laddar hem och sparar i en mapp. Dom är i regel zippade så packa upp dem och kom ihåg i vilken mapp. Därefter öppnar du kontrollpanelen > teckensnitt > arkiv > installera nytt teckensnitt, När det väl är där har du det nya teckensnittet i Photoshop också. Hoppas du förstår vad jag menar det lät kanske lite invecklat när jag ska förklara. Hör annars av dig igen. :)

Tess
2008-10-26, 19:53
Du laddar hem och sparar i en mapp. Dom är i regel zippade så packa upp dem och kom ihåg i vilken mapp. Därefter öppnar du kontrollpanelen > teckensnitt > arkiv > installera nytt teckensnitt, När det väl är där har du det nya teckensnittet i Photoshop också. Hoppas du förstår vad jag menar det lät kanske lite invecklat när jag ska förklara. Hör annars av dig igen. :)

Åh, tack! Det funkade! Det hade jag aldrig listat ut själv. Tack så jättemycket! :) :)

Lumiforever
2008-12-03, 15:15
gör man på samma sätt med stjärnorna tex dessa för o kunna andvända dem i PS??

http://www.hypergurl.com/tubes/silversparkle1.jpg (http://www.hypergurl.com/tubes/silversparkle1.zip) http://www.hypergurl.com/tubes/stars.jpg (http://www.hypergurl.com/tubes/stars.zip)

undrar oxå om någon kan hjälpa mig att radera hela bakrunden på denna lumi/Ali brybild till mig
den e försvår för mig o radera
http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/normal_happy_holidays_from_salem_1k.jpg

AnneP
2008-12-03, 15:51
gör man på samma sätt med stjärnorna tex dessa för o kunna andvända dem i PS??

http://www.hypergurl.com/tubes/silversparkle1.jpg (http://www.hypergurl.com/tubes/silversparkle1.zip) http://www.hypergurl.com/tubes/stars.jpg (http://www.hypergurl.com/tubes/stars.zip)

undrar oxå om någon kan hjälpa mig att radera hela bakrunden på denna lumi/Ali brybild till mig
den e försvår för mig o radera
http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/normal_happy_holidays_from_salem_1k.jpg

Gör på samma sätt som vad med stjärnorna??
Skickar bilden med bortagen bakgrund, som en psd fil och en gif. Kan ju inta spara den som en jpg, då blir ju bakgrunden vit.

Lumiforever
2008-12-03, 15:55
Gör på samma sätt som vad med stjärnorna??
Skickar bilden med bortagen bakgrund, som en psd fil och en gif. Kan ju inta spara den som en jpg, då blir ju bakgrunden vit.
På amma sätt som med teckensnitten???att man lägger till de funktionerna??eller hur gör man sånna funktioner som de minibilderna jag lade upp??för dessa kommer oxå i zippade mapper

Tack vad snällt:)jo det förstår jag,blir lite konstigt då om man sparar de i jpg,råkade göra så med en annan bild så då blev det hel vit bakrund istället..
tack så mkt för hjälpen:)

AnneP
2008-12-03, 16:11
Det gick inte att överföra en psd fil, men här kommer en gif

http://i38.tinypic.com/dm42mq.gif

Du packar upp den zippade filen i Adobe>Photopshop>brushes sen när du går in på penslar i ps väljer du läs in nya penslar, välj den du sparade. Jag är inte så bra på att förklara, men det är bara att fråga om det inte fungerar.

Lumiforever
2008-12-03, 16:17

Du packar upp den zippade filen i Adobe>Photopshop>brushes sen när du går in på penslar i ps väljer du läs in nya penslar, välj den du sparade. Jag är inte så bra på att förklara, men det är bara att fråga om det inte fungerar.
Tackar så jättemkt för hjälpen med bilden o sen om de zippade mapperna ska testa nu o se om det funkar:)

Lumiforever
2008-12-07, 12:14

det funkade inte att göra så,bilden blir vit när man packar upp den...finns det inget annat sätt att få silversparkle penslar???

Tess
2008-12-07, 12:32
det funkade inte att göra så,bilden blir vit när man packar upp den...finns det inget annat sätt att få silversparkle penslar???

Jag är inte så duktig på PS, men för att få sparkle och sånt på penslar och bokstäver brukar jag avnvända 'stilar', den fliken som finns bredvid 'färgrutor'.

Lumiforever
2008-12-07, 13:06
Jag är inte så duktig på PS, men för att få sparkle och sånt på penslar och bokstäver brukar jag avnvända 'stilar', den fliken som finns bredvid 'färgrutor'.
tack,jag har andvänt stilar till olika texter o så ibland men får dem inte att "glittra":( vill få tag i den där glitter penseln som gör glitter..
de som er ut såhär :rolleyes:

AnneP
2008-12-07, 13:46
Jag hittade nedanstående förklaring. Du måste först packa upp penslarna i mappen brushes. Följ sen nedanstående steg så ska det fungera. Om inte prova att ladda hem penslar från någon annan sida. Vad har du för Photoshop? Det fungerar inte i äldre versioner, men jag antar att du har en nyare eftersom du har stilar.

Instructions:
1. Put the "Brushes" file, into your "Photoshop CS" brushes folder.
2. Open Photoshop, select the brush tool, then, from the "brushes dialog", select "Brushes".
3) Create a new bright document, choose a dark foreground colour, then use the brushes...

Lumiforever
2008-12-07, 14:24
Jag hittade nedanstående förklaring. Du måste först packa upp penslarna i mappen brushes. Följ sen nedanstående steg så ska det fungera. Om inte prova att ladda hem penslar från någon annan sida. Vad har du för Photoshop? Det fungerar inte i äldre versioner, men jag antar att du har en nyare eftersom du har stilar.

Instructions:
1. Put the "Brushes" file, into your "Photoshop CS" brushes folder.
2. Open Photoshop, select the brush tool, then, from the "brushes dialog", select "Brushes".
3) Create a new bright document, choose a dark foreground colour, then use the brushes...

Tack för hjälpen!
men kom på vad felet var...dessa penslar e till för pintshop pro...:o så Tink på lumisuperstars gav mig fel länk till en sida med penslar...
men hittade coola penslar när jag sökte:)
så nu blev det rätt o jag fick rätt penslar tillslut...:D

denna sida
http://www.deviantart.com/

o denna har jättesnygga penslar för photoshop
http://getbrushes.com/

AnneP
2008-12-08, 12:20
Tack för hjälpen!
men kom på vad felet var...dessa penslar e till för pintshop pro...:o så Tink på lumisuperstars gav mig fel länk till en sida med penslar...
men hittade coola penslar när jag sökte:)
så nu blev det rätt o jag fick rätt penslar tillslut...:D

denna sida
http://www.deviantart.com/

o denna har jättesnygga penslar för photoshop
http://getbrushes.com/

Tack för länkarna till penslar, riktigt snygga :D

Ilove_Remi_Shelle
2008-12-08, 14:00
Hej hej tänkte kolla med er om ni vrt hur jag kan få mina banners att glittra jag har Photoshop Adobe 7.0
Skulle vara tacksam för svar.:):):)

Lumiforever
2008-12-08, 15:37
Tack för länkarna till penslar, riktigt snygga :D
Vsg :) kul att du gillar dem,ja det finns verkligen många snygga penslar där..:D

Vet du om det går o ladda ner så man får mer stilar till"egen form"??:rolleyes:

Hej hej tänkte kolla med er om ni vrt hur jag kan få mina banners att glittra jag har Photoshop Adobe 7.0
Skulle vara tacksam för svar.:):):)
om du har PS7 med animering så ska det nog funka..men hur man gör glittret vet jag inte..men här e en länk

http://showandtell-graphics.com/glitter-text.html

AnneP
2008-12-08, 16:55
[quote=Lumiforever;401000]Vsg :) kul att du gillar dem,ja det finns verkligen många snygga penslar där..:D

Vet du om det går o ladda ner så man får mer stilar till"egen form"??:rolleyes:

Jag har aldrig gjort det, men det finns det säkert någonstans. Däremot kan du göra egna som du sparar som "egen form". Hittar jag något ska jag meddela dig. :):)

RemiForever
2008-12-13, 18:12
Undrar om det är ngn som vet vart jag kan hitta typ tomteluvor? Som man kan sätta på bilden så de blir lite juligt? :), hoppas ni förstår hur jag menar ;D

My_Days
2008-12-13, 18:58
Undrar om det är ngn som vet vart jag kan hitta typ tomteluvor? Som man kan sätta på bilden så de blir lite juligt? :), hoppas ni förstår hur jag menar ;D

sök på google efter tomteluva på bildsök så finns det några fina:)

DaysHannah
2008-12-24, 17:24
Jag har gjort en animation men när jag sparar i GIF eller PNG och kollar så står den still vad ska jag göra för att den ska animera?:(

lusi
2008-12-24, 21:36
Jag har gjort en animation men när jag sparar i GIF eller PNG och kollar så står den still vad ska jag göra för att den ska animera?:(
Om du arbetar i PS- image ready ska du spara filen som optimerad gif (save optimized as) God jul gumman hoppas det funkar!:)

DaysHannah
2008-12-25, 09:06
Om du arbetar i PS- image ready ska du spara filen som optimerad gif (save optimized as) God jul gumman hoppas det funkar!:)

Jag lyckades:)... Men jag använder inte Image Reday tror inte ens att jag har den:(

DaysHannah
2008-12-25, 10:37
Jag har animerat en banner och en avatar de funkar när jag kollar på datorn alltså på bilder men inte här vf?

AnneP
2008-12-25, 22:11
Jag har animerat en banner och en avatar de funkar när jag kollar på datorn alltså på bilder men inte här vf?

Kan det vara för att den är mer än 195.3 KB, i så fall försök minska den, ta bort lite färger. Jag brukar ha ca 450 x 180 och 72 px/tum. Det brukar funka. Lycka till :):)

DaysHannah
2008-12-26, 09:21
Kan det vara för att den är mer än 195.3 KB, i så fall försök minska den, ta bort lite färger. Jag brukar ha ca 450 x 180 och 72 px/tum. Det brukar funka. Lycka till :):)

Tack ska komma ihåg det i fortsättningen:)
Använder photoshop på engelska hahah ingen aning hur man får den på Svenska.

En fråga hur gör du guldet runt dina banners? Det är så jätte snyggt? Älskar verkligen dina banners:)

AnneP
2008-12-27, 18:56
Tack ska komma ihåg det i fortsättningen:)
Använder photoshop på engelska hahah ingen aning hur man får den på Svenska.

En fråga hur gör du guldet runt dina banners? Det är så jätte snyggt? Älskar verkligen dina banners:)

Tack ska du ha! Jag ska försöka mig på en förklaring. Du går till lagerstil>ramlinje, Där ställer du in storlek vilken som du tycker passar, position insidan, fyllningstyp övertoning. Där är en del färdiga att välja på, men jag har gjort själv som jag tycker liknar guld och sparat dom. Ett annat sätt är att välja mönster under fyllningstyp, där är också en del färdiga, men här är ett som du öppnar i PS. Sen går du till redigera>definiera mönster och namnger och sparar det där. Sen har du det när du ska fylla med mönster.

http://i44.tinypic.com/eg73ap.jpg spara redigera>definiera mönster
http://i43.tinypic.com/x0v3i9.jpg ungefär så här blandar jag guld

Lycka till :)

mami85
2008-12-28, 20:05
ang program torrent. har oxå tänkt att det här med banners känns lite svårt för mig. du skrev att det finns program att ladda ner gratis.har kollat runt i google o det finns ju massor olika torrents program. ex. torrent-turbo och u-torrent. vilken ska man ta? om man vill börja göra banners gratis??? känner mig lite vimsig. tacksam för svar. mimi-fan

mami85
2008-12-28, 20:07
ang program torrent. har tänkt att det här med banners känns lite svårt för mig. har läst på tråden att det finns program att ladda ner gratis.har kollat runt i google o det finns ju massor olika torrents program. ex. torrent-turbo och u-torrent. vilken ska man ta? om man vill börja göra banners gratis??? känner mig lite vimsig. tacksam för svar. mimi-fan

Paks
2008-12-28, 22:40
Alltså det e ju inte torrent som e programmet som du använder. Programmet som används är antingen Paint Shop Pro eller Photoshop. Dessa är inte gratis, men folk har ju ordnat dem via nedladdningar och sådant.

mami85
2008-12-30, 13:47
känner mig så trög. behöver hjälp. vet nån hur gimp-shop fungerar? skulle vilja lära mig hur den funkar.? är det en annan variant av photoshop?
tacksam för svar...:confused:

AnneP
2008-12-30, 23:29
Det bästa sättet att lära sig ett nytt program, tycker jag är att leta upp tips och lektioner på nätet. Där brukar också följa med lektioner med programmet.

Den här förklaringen hittade jag när jag googlade på det.

Gimpshop är ett bra gratis alternativ till Photoshop.

Om du provat tidigare versioner av Gimp men fastnat för att du inte kände igen menyerna. Då ska du ge Gimp en ny chans, i Gimpshop har man försökt efterlikna kända program som Photoshop så mycket som möjligt i menyer och funktioner. Så om du känner till Photoshop men inte har råd att köpa det - testa Gimpshop, som är både gratis, bra och open source.

mami85
2008-12-31, 11:59
tack för svar. det här e helt nytt för mig. har aldrig testat photoshop och gimp hittade jag av en slump. laddade ner programmet,men problemet är att den e på engelska.och ville ha den p svenska.:confused: men hittade inte svenska varianten? finns den över huvudtaget på svenska???:o
ska försöka hitta tips från nätet:D, tack anneP....

anna-karin
2009-01-01, 14:37
Jag har tidigare laddat ner PhotoShop tror jag det var men jag fattade inget av det programmet. Jag som hade velat lära mig göra sådana underbara banners som alla gör här ute. JAg tyckte att det var för svårt helt enkelt. Finns det något lättare program eller om det finns en beskrivning på svenska om hur man gör dessa???

Nina
2009-01-01, 14:52
Jag har oxå testat photpshop men tyckte oxå det var för svårt.MEn nu använder jag Corel paint shop pro XI och detta är lite enklare än vad photoshop , tycker iallfall jag :)
Men jag har det på engelska och har mestedels lärt mig det själv genom att testa mig fram men oxå genom att följa tutorials. :)

karki
2009-01-01, 19:20
Börja enkelt och avancera senare.. Photoshop är oftast för svårt att börja med direkt. Börja med Gimp eller Paint Shop Pro. Det tar tid att lära sig ett program som Photoshop och man behöver lägga ner mycket tid för att verkligen lära sig använda det på bästa sätt.

AnneP
2009-01-01, 19:42
Jag tror aldrig man blir fullärd på Photoshop. Men det är det som jag tycker är så kul med det, man upptäcker nya saker man kan göra hela tiden. Jag har lärt mig först genom en kurs jag gick för ett antal år sedan, men mest genom att sitta och testa själv. Jag köpte också Webdesignskolans cd, den kan jag rekomendera. www.webdesignskolan.com (http://www.webdesignskolan.com)

Tess
2009-02-15, 11:58
Jag har en fråga som kanske är ganska dum, men om man kommer på att man vill ändra en sak på en banner eller liknande hur gör man det då? När jag öppnar bannern i PS står det bara 'bakgrund' om hela bannern. Jag vill ha den i de olika lager som den består av. Går det att fixa på nåt vis? :o

My_Days
2009-02-15, 12:26
Jag har en fråga som kanske är ganska dum, men om man kommer på att man vill ändra en sak på en banner eller liknande hur gör man det då? När jag öppnar bannern i PS står det bara 'bakgrund' om hela bannern. Jag vill ha den i de olika lager som den består av. Går det att fixa på nåt vis? :o

om du sparar den i jpeg eller png så går det inte tyvärr inte, bara om man sparar i psd fil...:p

lusi
2009-02-16, 08:58

Öppna din banner i PS. Den kan vara i vilket format som helst (jpeg eller png)
Se till att ha lagerrutan öppen. Längst ner i lagerrutan finns en rad med ikoner, bl a en papperskorg. Ta tag i bakgrundslagret och dra det ner till ikonen bredvid papperskorgen (create a new layer), och vips så har du en kopia av din bakgrund i ett nytt lager. Vill du bara ha ett nytt tomt lager klickar du bara på den ikonen.
När du sedan väljer att spara ditt dokument kommer det automatiskt välja att sparas som en psd fil. Vill du sedan göra en kopia i png eller jpeg väljer du spara som...och sedan det filformat du önskar. Hoppas du förstått denna röriga förklaring.:)

Paks
2009-02-16, 11:42
Se till att ha lagerrutan öppen. Längst ner i lagerrutan finns en rad med ikoner, bl a en papperskorg. Ta tag i bakgrundslagret och dra det ner till ikonen bredvid papperskorgen (create a new layer), och vips så har du en kopia av din bakgrund i ett nytt lager. Vill du bara ha ett nytt tomt lager klickar du bara på den ikonen.
När du sedan väljer att spara ditt dokument kommer det automatiskt välja att sparas som en psd fil. Vill du sedan göra en kopia i png eller jpeg väljer du spara som...och sedan det filformat du önskar. Hoppas du förstått denna röriga förklaring.:)
nja det där är ju inte så som Tess menar. Hon menar ju att hon vill ha de lager som bannern består av när hon gör bannern. Alltså vill hon ändra en sak så måste det vara i psd.-filen som hör till bannern, men har man inte sparat den så går det inte att ändra något.

Tess
2009-02-16, 12:32
Det var inte riktigt det jag menade. :o

nja det där är ju inte så som Tess menar. Hon menar ju att hon vill ha de lager som bannern består av när hon gör bannern. Alltså vill hon ändra en sak så måste det vara i psd.-filen som hör till bannern, men har man inte sparat den så går det inte att ändra något.
Precis. Men nu har jag lärt mig det iaf. :)

lusi
2009-02-16, 15:42

Det var inte riktigt det jag menade. :o

Precis. Men nu har jag lärt mig det iaf. :)

OK! Trodde du menade från scratch, men då fattar jag. Tyckte det var lite märkligt att just du frågade, för jag tycker du verkar ha ruggig koll på hur man gör snygga banners:D!

Tess
2009-02-16, 15:48
OK! Trodde du menade från scratch, men då fattar jag. Tyckte det var lite märkligt att just du frågade, för jag tycker du verkar ha ruggig koll på hur man gör snygga banners:D!

Tack! :)

Nejdå, det har jag koll på faktiskt.

lusi
2009-02-16, 15:54
Tack! :)

Nejdå, det har jag koll på faktiskt.

Förstod när jag läste ordentligt hur du menade. Nyfiken som jag är undrar jag då varför du ville kunna göra detta? Ville du komma åt någon originalbild under en textur eller så? Kom du på någon lösning på problemet?

Tess
2009-02-16, 16:19
Förstod när jag läste ordentligt hur du menade. Nyfiken som jag är undrar jag då varför du ville kunna göra detta? Ville du komma åt någon originalbild under en textur eller så? Kom du på någon lösning på problemet?

Nej, jag kom på att jag borde flytta en bild lite längre upp på bannern bara, för att man bättre ska se vad det föreställer. Men det får vara som det är.

lusi
2009-02-16, 22:20
Nej, jag kom på att jag borde flytta en bild lite längre upp på bannern bara, för att man bättre ska se vad det föreställer. Men det får vara som det är.
Ok, ska man hålla utkik efter en banner med "lågt" motiv nu då:D??

Tess
2009-02-16, 22:28
Ok, ska man hålla utkik efter en banner med "lågt" motiv nu då:D??

Haha, njae. Eller, det är nog inte så lågt att det syns att det är för lågt. :D Men jag ser det.

lusi
2009-02-16, 22:36
Haha, njae. Eller, det är nog inte så lågt att det syns att det är för lågt. :D Men jag ser det.

Nyfiken i en strut undrar om du inte automatiskt sparar alla dina banners i psd-format och sedan gör en kopia i jpeg eller png? Om du själv gjort bannern, har du inte isf kvar originalbilden (på motivet som hamnat för lågt) och kan kopiera in den i bannern på nåt vis? Gu va jag är tjatig och jobbig va:D:D??

Tess
2009-02-16, 22:50
Nyfiken i en strut undrar om du inte automatiskt sparar alla dina banners i psd-format och sedan gör en kopia i jpeg eller png? Om du själv gjort bannern, har du inte isf kvar originalbilden (på motivet som hamnat för lågt) och kan kopiera in den i bannern på nåt vis? Gu va jag är tjatig och jobbig va:D:D??

Nej, jag tycker inte alls att du är tjatig, jag lovar. :)

Nej, jag brukar oftast spara dem i jpeg eller png direkt, mest för att jag brukar kolla så att bannern ser ut som jag vill ha den innan jag sparar den. Halvfärdiga banners brukar jag spara i psd däremot.

DaysHannah
2009-02-21, 09:22
Någon som har någon bra sida där man kan hitta
textures eller textstilar?:confused:

Marshmallow
2009-02-21, 18:12
her er noen sider med textures
http://flyinghigh.through-my-eyes.org/
http://blacklagoon.ohstatic.net/textures.php
http://aethereality.net/textures.php

Charlotte
2009-03-03, 11:20
Vilken storlek ska man ta i PS, om det ska rymma ett A4 papper? Alltså jag ska dra ut det på Papper sedan.

Man jobbar ju med pixlar i PS ju, så jag måste veta hur många man ska ta, för att det ska bli så att det räcker ett A4..

Någon som vet?

Skulle bli glad om någon ville hjälpa mig.

Charlotte.

MariaDayz
2009-03-03, 13:01
Har sökt lite ang detta på Google
Sökte på - a4 papper pixlar

http://www.google.se/search?hl=sv&q=a4+papper+pixlar&btnG=S%C3%B6k&meta=

Kolla in dom första länkarna som kommer upp.
Känns som det råder lite olika meningar om detta.....
Beroende på vad bilden har för DPI (vad nu detta är :cool:)
och sedan beror det på vilken upplösning du väljer

Hoppas det hjälper lite :o

lusi
2009-03-03, 13:20
Kanske missförstår dig nu :hmmm:, men du kan ju välja i Image size om du vill ange måtten i pixlar eller cm eller mm osv. Ett A4 är ju 210 mm × 297 mm så det är väl bara att skriva in det i mm eller? Det som stökar till det är väl isf upplösningen på bilden som bör vara bättre än 72 dpi om du ska dra ut den på papper.

Testade att göra ett nytt dok i PS i 300 dpi och måtten blev då 2479 x 3508 pixlar, men allt beror ju på vilken kvalitet det skall vara på utskriften. Att tänka på är att ett så stort dokument kan bli lite trögt att jobba med.

Men som sagt, vet inte om det var så du menade.:confused:

AnneP
2009-03-03, 14:50
Man brukar ha som regel att ha en upplösning på 72 dpi när det ska visas på skärm och 200-300 dpi för utskrift. Annars har lusi gett en bra förklaring om det är så du menade.

Charlotte
2009-03-03, 15:29
Kanske missförstår dig nu :hmmm:, men du kan ju välja i Image size om du vill ange måtten i pixlar eller cm eller mm osv. Ett A4 är ju 210 mm × 297 mm så det är väl bara att skriva in det i mm eller? Det som stökar till det är väl isf upplösningen på bilden som bör vara bättre än 72 dpi om du ska dra ut den på papper.

Testade att göra ett nytt dok i PS i 300 dpi och måtten blev då 2479 x 3508 pixlar, men allt beror ju på vilken kvalitet det skall vara på utskriften. Att tänka på är att ett så stort dokument kan bli lite trögt att jobba med.

Men som sagt, vet inte om det var så du menade.:confused:

Tack :) Ville bara veta måtten :)

Har aldrig dragit ut från PS förut.

Chloe
2009-03-03, 15:41
Kan någon förklara hur man lägger till bilder?
Tex på min banner är det 4 olika bilder,vet någon hur man lägger till flera?
Tacksam för svar ;)

DaysHannah
2009-03-03, 17:23
Kan någon förklara hur man lägger till bilder?
Tex på min banner är det 4 olika bilder,vet någon hur man lägger till flera?
Tacksam för svar ;)

Menar du hur man gör en banner i ps? I så fall använder man Clone Stamp Tool.:D

Chloe
2009-03-03, 23:49
Vet någon hur man spegelvänder bilder (om man kan det) ?
Och vet någon om man kan förminska bilder?
Tacksam för svar ;)

AnneP
2009-03-04, 00:33
Spegelvänder tar du Redigera>omforma>vänd vågrätt. Förminska tar du Redigera>omforma>skala.

BSwan
2009-03-05, 11:18
Hur skär man bilderna?

AnneP
2009-03-05, 15:56
Du kan beskära en bild med beskärningsverktyget i verktygslådan och kommandot Beskär. Du kan även markera med t.ex. rektangolär markeringram sedan markera omvänd sen delete. Hoppas det var så du menade.:):)

BSwan
2009-03-06, 12:23
Okej tack :) ,Jag klickade på redigera när jag skulle förminska bilden men det fanns inget Omforma jag har photoshop elements 2.0

BSwan
2009-03-06, 12:39
Asså mina bilder hamnar så långt ner på bakruden varför? man ser bara halva ansiktet

BSwan
2009-03-06, 17:15
Vet nån hur man gör animerade bilder?

Chloe
2009-03-07, 01:49

Vet inte direkt men det är något med ImageReady.:)

BSwan
2009-03-07, 10:12
Jag vet svaret på nästan av alla mina frågor nu men vet nån hur man gör så att bilderna blir genomskilninga(om de stavas så)

Angel
2009-03-07, 11:48
Jag vet svaret på nästan av alla mina frågor nu men vet nån hur man gör så att bilderna blir genomskilninga(om de stavas så)
När man vill göra en genomskinlig bild så ändrar man på bildens opacitet. http://img9.imageshack.us/my.php?image=74479809.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/9231/74479809.jpg (http://img9.imageshack.us/my.php?image=74479809.jpg)

100% = du ser bilden som vanligt och ju mindre % du har destå mindre ser du av bilden. http://img9.imageshack.us/my.php?image=74479809.jpg

Hittade en bra tutorial där man får lära sig hur man gör en animerad bild (ja de andvänder sig av text men pricipen är detsamma när man andvänder sig av bilder)
http://www.webdesignskolan.com/photoshop/imageready_animation/imageready_animation.htm

BSwan
2009-03-07, 11:52
`Tack! :D:)

Chloe
2009-03-07, 11:58
Kan någon berätta vart ni laddade hem Photoshop?
Jag vill ha! :D

BSwan
2009-03-07, 22:21
När man vill göra en genomskinlig bild så ändrar man på bildens opacitet.

citering av bilder är inte tillåtet

100% = du ser bilden som vanligt och ju mindre % du har destå mindre ser du av bilden.

Bilden ändras inte nånting:confused:

AnneP
2009-03-08, 00:31
Bilden ändras inte nånting:confused:

kolla så du är i rätt lager, hur många lager har du och vad har du i lagret under det lager som du vill ändra opaciteten på? :)

BSwan
2009-03-22, 11:44
Sweetie Li-Li har ju glitter eller vad det är på sin banner hur har hon fått in de?

Angel
2009-03-22, 13:36
Sweetie Li-Li har ju glitter eller vad det är på sin banner hur har hon fått in de?
Kicka i den här tråden så har jag försökt att göra en enkel tutorial på hur man lägger in glitter i en banner.
http://www.days.nu/forum/showthread.php?p=423668#post423668

BSwan
2009-03-24, 17:46
Hur stor ska en avatar vara?

DaysHannah
2009-03-24, 17:51
Hur stor ska en avatar vara?

100X100 ska en avatar vara.

Chloe
2009-03-28, 19:12
Hur stor ska en profilbild vara? :)

BSwan
2009-03-28, 19:15

jag vet inte men jag brukar:
1.ta profilbilden du har nu
2.lägg in den på paint
3.gör en svart ram runt den
4.ta bort själva bilden ha bara kvar svarta ramen
5.sen lägger man in bild

hoppas du förstog annars kan jag visa nån gång :)

Tess
2009-03-28, 19:17

200x200 är det normala.

BSwan
2009-03-28, 19:23
Hur stor ska bakgrunden som man har på sin sida hur stor ska den vara? brevid profil bilden?

Chloe
2009-03-28, 19:28
Hur stor ska bakgrunden som man har på sin sida hur stor ska den vara? brevid profil bilden?

det spelar ingen roll tror jag, man tar bara en bild från sitt album :)
Och, jag tänkte egentligen frågan om profilbilden till dig eftersom du sa en gång att du inte visste :D

BSwan
2009-04-16, 14:43
Kan man ladda hem texter till photoshop?för jag vill ha skrivstil men har ej de

AnneP
2009-04-16, 14:51
Ja, du bara går in i kontrollpanelen och lägger dem i mappen teckensnitt, så kommer de in atumatiskt i Photoshop.

BSwan
2009-04-16, 21:06
Ja, du bara går in i kontrollpanelen och lägger dem i mappen teckensnitt, så kommer de in atumatiskt i Photoshop.

okej tack ska testa de senare :)

BSwan
2009-04-17, 17:00
Måste fråga en sak var hittar man kontroll panelen?

Paks
2009-04-17, 17:24
Måste fråga en sak var hittar man kontroll panelen?
egentligen inte en fråga för bannerhjälp, men du hittar kontrollpanelen i menyraden ovan det står kontrollpanel.

Chloe
2009-04-17, 18:12
men hon menade kontrollpanelen i photoshop, om de finns något som heter det? ;)

MoRB
2009-04-18, 10:42
Du går till:Den här datorn>På högersida finns en liten knapp som heter Kontrollpanelen>Klicka där.Nu kommer det upp en massa ikoner på allt som finns i din dator.Du skall se en mapp som heter Teckensnitt.Där klistarr du in alla dina teckensnitt/fonter.

Chloe
2009-04-18, 11:02
Du går till:Den här datorn>På högersida finns en liten knapp som heter Kontrollpanelen>Klicka där.Nu kommer det upp en massa ikoner på allt som finns i din dator.Du skall se en mapp som heter Teckensnitt.Där klistarr du in alla dina teckensnitt/fonter.

men om man inte har tex skrivstil, hur får man den textstilen? :)

AnneP
2009-04-18, 23:40
Jag menade så klart kontrollpanelen i din dator inte i photoshop.:) Ursäkta om jag förklarar lite rörigt. Sen menade jag så som MoRB förklarat. Googla efter free fonts, så hittar du massor med teckensnitt i skrivstil. Ladda hem dem till en mapp, packa upp dem, gå in i kontrollpanelen>teckensnitt>arkiv>installera nytt teckensnitt. Leta upp dina teckensnitt som du packat upp, makera dem, tryck OK. Klart.:D

Lumiforever
2009-04-24, 07:47
hej!!
var ett tag sen jag var här..

undrar ifall nån vet vart ja kan hitta stjärnpenslar som ser ut så som på min banner. här nedan...
denna gjorde jag innan min hårddisk crashade o där hade ja dessa penslar nerladade...h
har kollar över allt på nätet efter just den penseln men ingen av de stjärnpenlar man hittar finns just den typen:(

har kollat bland annat på
photoshop bruses,custom shape,OBs o många andra sidor men inte hittat just den...

http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/dfjk.gif

http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/sweety.gif

AnneP
2009-04-24, 08:59
Vet inte om du menar den här när du skriver OBs. Om inte så kolla här. Jag har inte kollat själv, så jag vet inte om det finns den rätta.
http://www.obsidiandawn.com/

Paks
2009-04-24, 09:17
Annars kan man alltid gå in på http://www.deviantart.com och söka på starbrushes eller något så får man upp massor.

Lumiforever
2009-04-24, 09:32
Vet inte om du menar den här när du skriver OBs. Om inte så kolla här. Jag har inte kollat själv, så jag vet inte om det finns den rätta.
http://www.obsidiandawn.com/
Jo det e den sidan jag menar..den har annorlundare stjärnor:rolleyes: än den ja hade förut...

Annars kan man alltid gå in på http://www.deviantart.com och söka på starbrushes eller något så får man upp massor.
Jag var inne på den sidan igår,hur gör man när man laddar ner??för när ja klickar på laddaner så går den bara vidare till själva bilden..o det kommer inte upp ett popup där man sen laddar ner:o

AnneP
2009-04-24, 11:17
När du kommit dit, ta musen över ikonerna till vänster så kommer det upp download. Klickar du där funkar det.

niffin
2009-04-24, 13:07
Jo det e den sidan jag menar..den har annorlundare stjärnor:rolleyes: än den ja hade förut...

Kan det vara de här (http://rl-brushes.deviantart.com/art/Elven-Magic-21407443)? :hmmm:

Jag har dem själv & det ser väldigt likt ut.

Lumiforever
2009-04-24, 17:21
När du kommit dit, ta musen över ikonerna till vänster så kommer det upp download. Klickar du där funkar det.

Tackar för hjälpen..nu funkade det:D

Kan det vara de här (http://rl-brushes.deviantart.com/art/Elven-Magic-21407443)? :hmmm:

Jag har dem själv & det ser väldigt likt ut.
Ja exakt det e exakt dom jag hade förut:eek: :D tackar så jättemkt...

BSwan
2009-04-30, 17:02
Hur får man som Annep har gjort på en avatar med lady gaga att det typ ramen runt om snurrar?

AnneP
2009-05-01, 17:02
Menar du den här? Om det är det, så har jag animerat den i photoshop.

http://img525.imageshack.us/img525/3176/ladygagaavatarj.gif

BSwan
2009-05-01, 19:33
aa,den menade jag.Jag ska försöka göra animerat men jag har 2.0 så jag vet inte om de finns

AnneP
2009-05-02, 08:43
Jag tror inte att det finns på den versionen. Jag har själv CS 3.

kristen_storms
2009-05-02, 13:35
hur använder man clone stamp tool i photoshop? Har provat men vet inte hur man gör, har läst också men fattar ändå inte.... ;)

AnneP
2009-05-03, 20:44
Du vänsterklickar och håller samtidigt ned Alt-tangenten, på det område du vill klona av. Flytta musen dit du vill ha bilden, håll ned vänster musknapp och typ måla. Testa så får du snart grepp om det.

kristen_storms
2009-05-11, 17:37
hur bifogar man in bilder/banners?

MoRB
2009-05-12, 14:37
Du klickar på den lilla gula bilden med ett berg på.Den sitter precis under pilen till vänster.

Chloe
2009-05-18, 21:46
hur använder man clone stamp tool i photoshop? Har provat men vet inte hur man gör, har läst också men fattar ändå inte.... ;)

alltså om inte ni använder clone stamp tool, vad använder ni då? =)

BSwan
2009-05-22, 20:39
hur bifogar man in bilder/banners?

när man har bifogat massa bilder kan de bli fullt,radera inte allt som jag gjorde :p allt försvann

BSwan
2009-05-22, 20:48
jag har lärt mej att ladda hem PS text och hur man kopierar dom till kontrollpanelen men då står att filen är skadad? de händer som med alla texter,vet nån hur man gör?

AnneP
2009-05-23, 11:19
Packar du upp dem först i en annan mapp?

Chloe
2009-06-03, 13:41
Om man laddar hem olika "penslar" till photoshop, var ska man spara dom? (alltså vilken mapp)

Paks
2009-06-03, 13:52
jag brukar spara filen i photoshop ---> presets ---->brushes

BSwan
2009-06-06, 23:02
jag brukar spara filen i photoshop ---> presets ---->brushes

vart hittar man de? ja har letat i kontrollpanelen men hittar ej nå

Angel
2009-06-07, 00:14
vart hittar man de? ja har letat i kontrollpanelen men hittar ej nå
Det beror på var du har installerat Photoshop, men ligger den på C: så hittar du till brushmappen så här: C:/Program/Adobe/Photoshop/Preset/Brushes

Chloe
2009-06-07, 02:02
visste inte riktigt var jag skulle fråga det här men: vet någon vad den här textstilen heter och var man kan ladda hem den? :)

4006

AnneP
2009-06-07, 10:54
Textstilen heter Edwardian Script ITC. Men jag hittar inte var jag laddat ner den ifrån. :)

Annars är här en sida med massor av gratis teckensnitt :)
http://www.1001freefonts.com/

Chloe
2009-06-07, 21:27
tack, alla sidor jag har hittat den på, måste man betala :(

AnneP
2009-06-07, 23:00
Jag hittade inte heller den på någon gratissida, nu när jag letade. Jag har laddat ned den gratis, frågan är bara var. Men jag har packar ner den här till dig, hoppas det fungerar.

Chloe
2009-07-02, 13:54
Vill ha såna där "pussmun" penslar men hittar inga som funkar till photoshop elements 2.0 :( säg till om någon vet :)

Chloe
2009-07-08, 19:19
http://kissies.se/images/2009/bla-kopia-kopia_44051992_44601077.jpg
http://kissies.se/images/2009/bla-kopia-kopia_44051992_44601077_44928149.jpg

vad heter den där text-stilen? i texten och den i rubriken.

AnneP
2009-07-10, 18:24
Teckensnittet på rubriken heter vivaldi. Jag ska se om jag hittar vad det är för teckensnitt på resten. :)

Chloe
2009-07-10, 18:26
Tack så mkt, japp, det hette den. Hittade den bara på sidor som kostade pengar

AnneP
2009-07-10, 18:57
Tack så mkt, japp, det hette den. Hittade den bara på sidor som kostade pengar

Varsågod! Den andra hittar jag tyvärr inte.

BSwan
2009-07-11, 13:47
vart kan man ladda hem adobe? behöver den innan jag laddar hem ett photoshop tydligen

Paks
2009-07-11, 13:49
vart kan man ladda hem adobe? behöver den innan jag laddar hem ett photoshop tydligen
på adobes hemsida ;)

http://www.adobe.com/se/

Lumiforever
2009-07-12, 17:19
vad heter denna teckensnitt på denna bilden??:rolleyes:

Chloe
2009-07-12, 17:22
Fiolex Girls:)

http://www.dafont.com/fiolex-girls.font

DaysHannah
2009-07-12, 17:23
vad heter denna teckensnitt på denna bilden??:rolleyes:

Ingen aning men tror att jag haft den någon gång.
Fast den försvann när datorn pajade tror jag:(

Lumiforever
2009-07-12, 17:23
Fiolex Girls:)

http://www.dafont.com/fiolex-girls.font

Tackar så jättemkt :) :love::love:

Lumiforever
2009-07-12, 17:25
Ingen aning men tror att jag haft den någon gång.
Fast den försvann när datorn pajade tror jag:(
Vad tråkigt att den försvann för dig när din dator pajade,vet hur det är:( min pajade oxå o förlorade många stilar med:(

Chloe
2009-07-12, 17:28
Tackar så jättemkt :) :love::love:

Varsågod;):) :love:

BSwan
2009-07-12, 23:38
på adobes hemsida ;)

http://www.adobe.com/se/

hittade inte adobe download manager (tror de hette så)

Paks
2009-07-12, 23:57
tja den ligger någonstans på din dator, det beror på vad den föreslogs skulle läggas när du ladda ned den. pröva o söka efter den startmenyn och sedan sök. annars e det ju bara o ladda ned igen och lägga den ngnstans där du hittar den.

BSwan
2009-07-13, 19:47
så här står de
Du måste installera Adobe Download Manager för att ladda ned program från Adobe.
Du måste ev. godkänna en Active X Control eller Java Applet i webbläsaren.
Dessa har signerats av "Akamai Technologies" och verifierats av VeriSign, Inc.

Lumiforever
2009-07-15, 14:45
Är et nån som vet hur man får tillbaka funktionen där man kan töja ut bilerna o förstora o förminska bilden med flyttknappen??det e helt borda den fnktionen på mitt photoshop kan bara flytta bilderna inte tja ut dem :(funkade igår senast:(

Paks
2009-07-15, 14:48
tryck på pilen i ditt photoshop och kolla så att en box som heter "show ngnting" inte är avbockad.

Lumiforever
2009-07-15, 14:52
tryck på pilen i ditt photoshop och kolla så att en box som heter "show ngnting" inte är avbockad.
Tack så mkt!!Nu funkar det:)

BSwan
2009-10-27, 11:47
det har stått nånstans hur man gör det här men hittar inte.Hur gör man så att t.e.x om det står galleri & verkstad så behöver man bara klicka där för att komma dit?

Tess
2009-10-27, 14:07
det har stått nånstans hur man gör det här men hittar inte.Hur gör man så att t.e.x om det står galleri & verkstad så behöver man bara klicka där för att komma dit?

Du menar att du vill ha en klickbar länk i din signatur? I så fall går du in på Kontrollpanelen och Redigera signatur. Sen markerar du det/de ord i din signatur som du vill ska vara klickbara t.ex. 'Galleri och verkstad', sedan klickar du på ikonen Infoga länk (den med en jordglob under smilies-ikonen) ovanför själva skrivrutan. Då kommer det upp en liten ruta och i den kan du klistra in adressen till din verkstad och galleri.

Hoppas du förstår, jag är inte så bra på att förklara. :) :o

BSwan
2009-10-27, 18:41
Du menar att du vill ha en klickbar länk i din signatur? I så fall går du in på Kontrollpanelen och Redigera signatur. Sen markerar du det/de ord i din signatur som du vill ska vara klickbara t.ex. 'Galleri och verkstad', sedan klickar du på ikonen Infoga länk (den med en jordglob under smilies-ikonen) ovanför själva skrivrutan. Då kommer det upp en liten ruta och i den kan du klistra in adressen till din verkstad och galleri.

Hoppas du förstår, jag är inte så bra på att förklara. :) :o

okej,tack så mycket :)

Lumiforever
2009-12-08, 14:38
är det någon som kan hjälpa mig att ta bort bakrunden på denna bild så det blir en genomskilning bakrund så man kan andvända dessa ikoner till jublanners??
tack på förhand
http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/xmas_tresuresb.jpg

lusi
2009-12-09, 08:57
är det någon som kan hjälpa mig att ta bort bakrunden på denna bild så det blir en genomskilning bakrund så man kan andvända dessa ikoner till jublanners??
tack på förhand

Svår bild eftersom det är vita snögubbar och den är tonad...men här är en variant med vit bakgrund:
http://img402.imageshack.us/img402/4184/45728049.jpg

Lumiforever
2009-12-09, 09:14
Svår bild eftersom det är vita snögubbar och den är tonad...men här är en variant med vit bakgrund:

Tack så mkt :),på sidan där den fanns så stog det att man kunde ta bort bakrunden men förstog inte hur...men med vit bakrund går bra oxå :D
tack för hjälpen vännen:D

Lumiforever
2009-12-15, 21:40
Är det nån som vet hur man gör glittertexter i photoshop cs3?? har en provverison av cs3 nu o jag gör likadant som jag gör i ps cs2 men texten"glittrar" inte när jag gör den i ps cs3 :(

testade även på pappas dator(han har fulla verisonen på sin mac book) o det funkade inte o göra glitter på den ps cs3 heller...nån som vet vad det är för fel??(för där man väljer hur glittret ska se ut står det exakt samma sak som på cs2 när ja gör det i cs3..)men funkar inte ändå:(

Angel
2009-12-15, 22:22
Är det nån som vet hur man gör glittertexter i photoshop cs3?? har en provverison av cs3 nu o jag gör likadant som jag gör i ps cs2 men texten"glittrar" inte när jag gör den i ps cs3 :(

testade även på pappas dator(han har fulla verisonen på sin mac book) o det funkade inte o göra glitter på den ps cs3 heller...nån som vet vad det är för fel??(för där man väljer hur glittret ska se ut står det exakt samma sak som på cs2 när ja gör det i cs3..)men funkar inte ändå:(

I CS3 så finns inte ImageReady längre men man har lagt in funktionen i själva photoshop. Man gör en animation på samma sätt som i CS2 men den enda skillnaden är att man behöver inte flytta över sitt arbete till ImageReady.
Hittade en ganska enkel tutorial här (http://www.wikihow.com/Create-Animated-GIFs-Using-Photoshop-CS3) och en till här. (http://www.creativepro.com/article/create-web-animations-photoshop-cs3)

Lumiforever
2009-12-15, 22:41
I CS3 så finns inte ImageReady längre men man har lagt in funktionen i själva photoshop. Man gör en animation på samma sätt som i CS2 men den enda skillnaden är att man behöver inte flytta över sitt arbete till ImageReady.
Hittade en ganska enkel tutorial här (http://www.wikihow.com/Create-Animated-GIFs-Using-Photoshop-CS3) och en till här. (http://www.creativepro.com/article/create-web-animations-photoshop-cs3)
Tackar,ska kolla på de där tutorial o se om det funkar sen:)
Jag brukar inte göra glittret i Image Ready på cs2,gör det i vanliga ps cs2 är enklare så än att flytta över det man jobbar me:o
men tack än en gång för tutorials :)

Lumiforever
2009-12-21, 09:56
Igår när jag hjälpte pappa med att plocka upp saker från kartonger efter flytten så hitta jag den första photoshop till pc

o pappa berätta att det e den första verisonen som kom för PC o den e svartvitt..

o den jag finns på vanlig diskett:p lite komiskt..

(visste inte vart jag skulle skriva detta:p )

Lumiforever
2009-12-28, 20:37
behöver lite hjälp..hur ändrar man spå man får tillbaka till orginalsuddet o finger verktygetsom dom ser ut som en "cirkel"

för oavsett vilken storlek jag har så blir sudden o fingerverktyget bara som ett"kors":(

har en bild här nedan..som visar hur mitt sudd o fingerverktyg serut oavsett storlek,vill ha tillbaka den till så det ser ut som en"cirkel" men vet inte hur man gör..för det var inte såhär förut idag(en timme sen) när jag gjorde en banner...nåt måste ha hänt me suddet o finger verktyget..

Edit:blev dålig bild..men iaf såhär ser suddet o fingerverktyget ut i alla storlekar:( +
http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/Broe%20Banners/UNDRAR.jpg

Chloe
2009-12-28, 20:57
det är jätte irriterande, brukar bli så för mig också. Men jag stänger bara ner och börjar om för jag fattar inte hur man får tillbaka det annars

Lumiforever
2009-12-28, 21:05
det är jätte irriterande, brukar bli så för mig också. Men jag stänger bara ner och börjar om för jag fattar inte hur man får tillbaka det annars
Tack,Ska testa o se om det funkar för mig med om man startar om PS..Har hänt så här förut med för mig..det e verkligen irriterande:o

Lumiforever
2010-01-09, 10:50
Hur gör man animeringar i Photoshop elements8?? hittar inte den där"animering" som finns på de andra photoshops när man väljer"visa fönster" så kan man själv välja saker..men just animering finns inte i PS element8...men det går o öppna animeringar i SP elements8.. skulle vilja göra"glitter" i detta program alltså

Edit: gör man det i bildspel??:rolleyes:

Lumiforever
2010-01-10, 12:46
hur sparar man bildspelen i photoshop elements til gif?? står bara att ja kan välja pdf o wma format :(

Lumiforever
2010-01-15, 18:12
Hur öppnar man en animerad bild i photoshop cs3 utan att fölora animeringen om ni förstår hur hag menar?? när jag öppnar mina gamla animeringar i cs3 så försvinner animeringen bara för att ett lager kan bara visas:(... testade att öppna i after effects men då kom den bara upp som en"film" :( Skulle vilja andvända en animerad bakrund till en banner jag ska göra men kan inte öppna den i cs3 utan att det "röliga" försvinner:(

Lumiforever
2010-04-25, 17:04
Vet inte vad som har hänt,men jag kan inte skriva"normalt" i PS,om jag ska skriva flera rader så måste jag göra ett nytt lager för varje rad:( har inte varit så förut...har försökt att sätta på default workspace.
samma sak är det i ps elements 8 som det är i ps cs3,kan inte skriva rader utan att måste göra nya lager för varje rad jag ska skriva en text:(

Angel
2010-04-27, 16:05
Vet inte vad som har hänt,men jag kan inte skriva"normalt" i PS,om jag ska skriva flera rader så måste jag göra ett nytt lager för varje rad:( har inte varit så förut...har försökt att sätta på default workspace.
samma sak är det i ps elements 8 som det är i ps cs3,kan inte skriva rader utan att måste göra nya lager för varje rad jag ska skriva en text:(
Prova att återställ till original inställningarna, på CS3 så trycker man SHIFT+CTRL+ALT när programmet startar och då ska man få upp en ruta som frågar om man vill ta bort inställningsfilen. PÅ Elements 8 så trycker man Alt och klickar på Återställ

Ariet
2010-06-03, 13:11
Hmm... någon som vet varför texten som jag skriver blir bara med stora bokstäver på banners o så? Och nej jag har inte caps lock på.

RemiForever
2010-06-03, 14:22
Hmm... någon som vet varför texten som jag skriver blir bara med stora bokstäver på banners o så? Och nej jag har inte caps lock på.

Den texten kan vara sådan att de bara blir stora bokstäver, ibland har jag texter och skriver med stora bokstäver fast de blir små då! ;). Så de är nog texten som är sådan.. :/

My_Days
2010-06-03, 15:23
Precis som Mikaela säger kan det ju vara just den textstilen som ar stora bokstäver:p
Men du kan ju oxå kolla så du inte har den här markerad:
http://i49.tinypic.com/34g8sq8.png

Ariet
2010-06-03, 15:46
Ne, Mikaela :/ Jag vet att det finns textstilar med stora bokstäver men det var stora bokstäver på ALLA så då förstod jag att något inte stod rätt till. Men tack ändå gumman! =) <3

Tack så jätte mycket My_Days! Det var det som var felet, vad skulle vi göra utan dig? haha :D <3 tack ännu en gång till er båda :)

Lumiforever
2010-07-01, 10:00
hur får man bilder bli såhär som en"film" fast i animerat gif format??

http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/Lumi%20pics/lumipics1/TrueLove.gif

Lumiforever
2010-07-01, 11:41
en annan fråga,finns det inga PS cs2/Image ready att få tag i längre??o inga free trial??

My_Days
2010-07-01, 12:55
Man kan göra gifs i CS vilken photoshop veriasion har du ?

Lumiforever
2010-07-01, 12:57
Man kan göra gifs i CS vilken photoshop veriasion har du ?
jag har photoshop cs3 master collection o när jag försöker öppna gif bilder så säger den att den bara kan visa en bild..(vill andvända liite animerade bilder tillen banner)

My_Days
2010-07-01, 13:19
jag har photoshop cs3 master collection o när jag försöker öppna gif bilder så säger den att den bara kan visa en bild..(vill andvända liite animerade bilder tillen banner)

Ok, när du öppnar gif filer i PS så måsten du gå till; File > Import > Video Frames to Layers.
Och sen skriver du *.* i Filnamns rutan (det är koden för att öppna gifs i PS).
Då ska det funka (:

Lumiforever
2010-07-01, 13:32
Ok, när du öppnar gif filer i PS så måsten du gå till; File > Import > Video Frames to Layers.
Och sen skriver du *.* i Filnamns rutan (det är koden för att öppna gifs i PS).
Då ska det funka (:
Tack så mkt för hjälpen
,ska testa o se om det funkar :)

Lumiforever
2010-07-18, 11:32
hur ändrar man färgen på en bild?? tex jag vill ha denna i silver
http://i264.photobucket.com/albums/ii191/Nikki_loved/WebStuff/Assortedmedia/gold-star-background.jpg

Lumiforever
2010-07-25, 23:00
hur gör man en sånhär animation?+
http://i77.photobucket.com/albums/j54/Celebsarniel/Days%20of%20our%20lives%20banners/Animation2b.gif

AnneP
2010-08-15, 22:51
hur gör man en sånhär animation?+
Citera inte bilder tack!

Ser ut som den är gjord i Adobe Flash. Detär ett datorprogram som används till att skapa tvådimensionella animationer, riktigt roligt program. Man kan göra riktigt häftiga saker, det är i princip bara fantasin som sätter gränser.

Chloe
2010-08-16, 01:27
behöver lite hjälp..hur ändrar man spå man får tillbaka till orginalsuddet o finger verktygetsom dom ser ut som en "cirkel"

för oavsett vilken storlek jag har så blir sudden o fingerverktyget bara som ett"kors":(

har en bild här nedan..som visar hur mitt sudd o fingerverktyg serut oavsett storlek,vill ha tillbaka den till så det ser ut som en"cirkel" men vet inte hur man gör..för det var inte såhär förut idag(en timme sen) när jag gjorde en banner...nåt måste ha hänt me suddet o finger verktyget..

tror det är när man har på caps lock kom jag på nu :)

Paks
2010-08-16, 15:32
tror det är när man har på caps lock kom jag på nu :)

De har med caps lock o göra man får se till att man inte har tryckt in den om man inte vill ha ett kors :)

Thina
2010-08-16, 16:33
Jag har två saker som jag undrar över:

1. När jag sitter i Photoshop kan jag bara flytta ett lager om jag tar precis på det. Detta märks speciellt på textlager; musen måste alltså ligga verkligen PÅ texten för att jag ska kunna flytta lagret. Tar jag bara lite utanför så "aktiverar" den i stället det lager som jag då nuddar, eller vad man ska säga.
I vanliga fall ska ju programmet inte kunna hoppa mellan lagren på det viset, utan ska hålla sig till det lager jag själv valt att ha som det aktiva, och det ska gå att flyttas på även om jag inte håller musen precis på det.
Så jag undrar, har jag råkat aktivera nånting? Något som får det att bete sig såhär.
Har även haft det här problemet förr, men minns då inte hur det försvunnit; ifall det gått av sig självt eller blivit i samband med att programmet installerats om efter att datorn omformateras eller nåt.

2. Alltid när jag gör "-tecknet i PS så lägger det sig inte sådär upphöjt som det ju ska, utan nersänkt så att det snarare ser ut som att två komma-tecken ligger bredvid varandra (det lägger sig dock som det ska om jag klistar in ett från en text hämtad nån annanstans).
Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Minns inte när det hände första gången, men det var längesen. Numera är det alltid såhär från start då programmet installerats, och det har det blivit flera gånger och på mer än en dator.

My_Days
2010-08-17, 00:37
Jag har haft samma problem som du har med nr 1, jag kom dock på hur man fixade 'tillbaka' det igen. Ska kolla igenom om jag kommer ihåg hur man gjorde :)

Paks
2010-08-17, 10:15
2. Alltid när jag gör "-tecknet i PS så lägger det sig inte sådär upphöjt som det ju ska, utan nersänkt så att det snarare ser ut som att två komma-tecken ligger bredvid varandra (det lägger sig dock som det ska om jag klistar in ett från en text hämtad nån annanstans).
Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Minns inte när det hände första gången, men det var längesen. Numera är det alltid såhär från start då programmet installerats, och det har det blivit flera gånger och på mer än en dator.

Har du kollat så att inte denna knapp är intryckt, verkar konstigt att det är på det viset från start när programmet installeras :confused: Annars låter det som om det har blivit ngn standardinställning eller fel på inläsning av fonter eller nåt. Fast det tror jag inte heller.
10120

Den 1a punkten vet jag inte alls, det låter ju inte som att auto select layer är installerat :confused:

Thina
2010-08-17, 14:16
Har du kollat så att inte denna knapp är intryckt, verkar konstigt att det är på det viset från start när programmet installeras :confused: Annars låter det som om det har blivit ngn standardinställning eller fel på inläsning av fonter eller nåt. Fast det tror jag inte heller.
10120

Den 1a punkten vet jag inte alls, det låter ju inte som att auto select layer är installerat :confused:
Nej, det är inget sånt. Har t o m dubbelkollat flera gånger... :( Jag får väl fortsätta leta helt enkelt.

Men Paks! Det var ju precis det som var problemet! :eek: Haha
Auto select layer-funktionen kände jag inte ens till, men nu när du nämnde den var jag tvungen att gå in och leta. Och där var mycket riktigt "Automarkera lager" (har svensk version) i bockad! Och när man tog bort den markeringen blev allt som det skulle igen :D Tack! Haha

Paks
2010-08-17, 15:43
Haha då var ett problem löst ;)

-lovely-
2012-05-20, 12:06
Är det någon här som kan friska upp mitt minne hur man gör när man blendar? Alltså, får två bilder att smälta ihop. Ärtacksam för svar! :)